Program 2021

På grund av de rådande restriktionerna kommer vi även under 2021 att vara begränsade i vilka aktiviteter och evenemang som kan genomföras. Vi kommer att uppdatera löpande via hemsida, Facebook och Instagram om och när läget ändras. Vi hoppas såklart att utvecklingen fortsätter åt rätt håll så att vi snart kan börja träffas fysiskt igen.

Vårt tema för 2021 är ”Hopp och Längtan” och gäller för alla våra utställningar under året. Sommarutställningen på Kisa bibliotek, 5 juli till 10 augusti, var välbesökt och mycket uppskattad.
Höstsalongen är bestämd till 1-31 oktober på Café Columbia och kommer att kunna ses under caféets öppettider.

23/10 – Workshop – Cold Porcelain

Vi gör ett nytt försök med att erbjuda workshop i ”Kallt porslin – Cold Porcelain”

Ledare: Minka Eriksson
Tid och plats: lördagen 23/10 kl 9-13 i Linnékyrkans församlingsvåning i Kisa, Kostnad: 100 kr betalas till BG 5673-0914

Anmälan senast: 15/10 till Birgitta Björkhammer – 070-2874004 kassor@kindakonstforening.se max 10 deltagare, anmälningsordning gäller!

Så här presenterar vår medlem Minka Eriksson, som är den som håller i workshopen, tekniken: ”Cold porcelain (eller kallt porslin), som ju inte är riktigt porslin, är ett väldigt användbart material för skapande verksamhet. Det är billigt samt lätt både att tillverka och att jobba med. Ingredienserna är sådana som finns i de flesta hem (mjöl, trälim, olja, ättika och vatten). Tillagning sker i mikron och sedan har man en lätthanterad massa att arbeta med. Lufttätt förvarad håller den sig i flera veckor. Det kan kavlas väldigt tunt, men blir ändå starkt genom lufttorkning. Någon bränning behövs alltså inte. Jag har tillverkat olika dockor, statyetter, örhängen och andra smycken mm.”

1/10-31/10 – Höstsalong på Café Columbia

Även denna höst har vi möjlighet att ha en höstsalong på Café Columbia, även detta år utan vernissage. Vi kan endast ställa ut vägghängda alster på tavellist och platsen är begränsad till 20 stycken små tavlor, med maxmått 40×40 cm alternativt 40×50 med stående motiv. Varje utställare kan delta med maximalt 1 verk. Anmälningsordning styr deltagandet.

Anmälan till: Birgitta Björkhammer 0702-874004 alternativt kassor@kindakonstforening.se senast fredagen den 24/9. Kostnad = ingen avgift. Anmälda deltagare får information om inlämning och hämtning.

GENOMFÖRDA/INSTÄLLDA PROGRAMPUNKTER:

27/9 – Extra Årsmöte med konstlotteri m.m.

Tid och plats: måndagen den 27/9 kl 19:00 i Församlingsgården Kisa
På programmet står bland annat fyllnadsval av valberedning och ett extra konstlotteri. Föreningen bjuder på smörgåstårta. I dagsläget råder maxantal 50 deltagare för sittande sammankomst.

Anmälan senast: 22/9 till Maria Malgeryd – ordf@kindakonstforening.se Ange eventuell specialkost

Sommarutställning fredag 28/5 – tisdag 10/8 Kisa Bibliotek

Vår årliga konstutställning på Kisa Bibliotek
Kinda Konstförening har behövt anpassa oss efter rådande  omständigheter med Coronaviruset (Covid-19). Detta innebär att vi inte kommer att genomföra någon vernissage den 28/5. Planering sker för att på annat sätt presentera utställningen digitalt med video och bilder i våra sociala media samt Kinda kommuns webbsida.

Om du vill ställa ut, bindande anmälan senast onsdagen den 22/5 till: Birgitta Björkhammer 070-287 40 04 kassor[@]kindakonstforening.se  Utställningen är avgiftsfri, mer info ges vid anmälan.

För att undvika smittspridning, och underlätta för er som vill ställa ut, kommer inlämning respektive utlämning av konst att ske enligt överenskommelse med varje konstnär. För mer information kontakta Birgitta Björkhammer i Rimforsa 070-287 40 04 eller Ann-Charlotte Nilsson i Kisa 070-572 90 85.

INSTÄLLT (på grund av för få anmälda) – Affären Svalsjö med Pers mekaniska kabinett, 12/9 kl 9-13

Vi planerade denna aktivitet redan våren 2020 och hoppas nu att vi äntligen ska kunna genomföra den. Vi besöker konstnärsparet Anna och Per Helldorf i Svalsjö där vi först får en presentation av verksamheten och en guidning i kabinettet. Därefter fikar vi medan Anna och Per berättar om sitt konstnärsskap. Avslutningsvis delar vi oss i två grupper för kreativa aktiviteter som byter efter halvlek.

Anmälan för Svalsjödagen skickas via epost till: ordf@kindakonstforening.se senast 1/8. Kostnad 120 kronor. OBS! Betala inget förrän du fått bekräftelse på att du får en plats.Antalet deltagare är begränsat och vi måste ta hänsyn till de restriktioner som råder innan vi vet hur många som kan vara med.

Vill du veta mer om utflyktsmålet? Titta gärna in på: https://www.helldorff.se/affaren.html

Vill du veta mer om några av aktiviteterna, eller har andra frågor, så är du hjärtligt välkommen att kontakta någon i styrelsen. Ring, SMS:a eller mejla, se även kontaktinfo vid varje aktivitet.