Kinda Konstförening för 70 år sedan

Media-annons-Dagens-Nyheter-1947
Dagens Nyheter 1947 Konstutställning blir succé i Kisa “Professor Axel Rosendahl t.h. och konstnären Rolf Trolle ser på Birger Ljungquists tavlor”.
Media-annons-Dagens-Nyheter-1947_2
Under trettondagshelgen bildades i Kisa municipalsamhälle i södra delen av Östergötland en konstförening som fick namnet Kindabygdens konstförening. Redan en vecka efter starten kunde föreningen öppna en utställning av verkligt god kvalitet. Utställare voro sålunda Martin Lindström, Birger Ljungquist, Ivan Ring, Stig Wirde och Gösta Wesström, samtliga på ett eller annat sätt ´knutna till Kindabygden. Sammanlagt räknar utställningen 44 verk. Konstutställningen var praktiskt taget den första i denna del av lanskapet, och framgången var given ej blott publikt utan också försäljningsmässigt sett. Under de två första dagarna såldes sålunda för över 4,000 kr. Efter att ha pågått en vecka avslutas utställningen söndag den 19 januari.
Affisch från 1947 Konstutställning i Tingshuset, Kisa 22-30 november.  Gamla
Affisch från 1947 Konstutställning i Tingshuset, Kisa 22-30 november.
Gamla