Nyhetsbrev sensommaren 2022

Hej alla konstvänner!

Så fort en sommar går. Semestern svischade förbi i raketfart och jag som har lite svårt med mörkret under hösten och vintern kan känna av en liten tagg av vemod. Något som gör det lättare att möta hösten är alla konstrundor, konstrakor och utställningar som brukar gå av stapeln i augusti-
september.

Sen har vi i föreningen flera aktiviteter som vi hoppas ska bidra till att lysa upp i höstmörkret. Längre ner i nyhetsbrevet kan du se några tips på konstupplevelser samt vilka föreningsaktiviteter vi planerar under hösten.

Sommarutställningen

Sommarutställningen på Kisa bibliotek blev lyckad och uppskattad av både besökare och utställare. Ett femtiotal personer kom på vernissagen. På utställningen var 28 konstnärer representerade med sammanlagt 81 verk. 12 alster bytte ägare. Ett stort tack till alla i styrelsen och övriga medlemmar
(ingen nämnd, ingen glömd) som på olika sätt bidrog till att möjliggöra utställningen genom ideella arbetsinsatser innan, under och efter utställningen. Utan er hade det inte varit möjligt!

Tips till medlemskonstnärer!

Har du en utställning på gång som du vill ska synas på vår hemsida eller vill du skicka ett bidrag till månadens bild? Skicka ett mail med bilder till facebook@kindakonstforening.se

För kännedom – Bedrägeriförsök mot föreningen

Det är inte bara roliga saker som händer föreningen. I början av augusti utsattes vi för ett bedrägeriförsök då någon okänd person skickade ett så kallat phishing-mail i mitt namn till kassören med en uppmaning att göra en utlandsbetalning. Eftersom vi förstod direkt att detta var bluff har vi
inte betalat ut några pengar. Bedrägeriförsöket är polisanmält men ingen förundersökning har inletts då det inte går att utreda brottet. Föreningen har inte lidit någon ekonomisk skada av detta, även om det känns olustigt att bli utsatt för det.

Nu skakar vi av oss det tråkiga och kommer till de trevliga aktiviteterna istället:

17/9-Workshop, keramik, ringlingsteknik kl. 10-14

Evelina Gustavsson lär oss tillverka keramikföremål i ringlingsteknik – genom att rulla ut leran till långa korvar och sedan bygga med dessa kan du tillverka nästan vad som helst.

Under denna workshop kommer du få tillverka en kopp eller skål i ringlingsteknik. Workshopen är uppdelad i två arbetspass: först ringlar vi upp grunden, sedan tar vi paus för fika och låter leran få torka till lite. Efter fikat gör vi efterarbete där vi färdigställer och dekorerar alstren. Sedan får alstren torka innan de bränns och glaseras i min studio i Linköping, efter ca en månad är alstren färdiga för upphämtning.

Detta ingår: Lera, verktyg, bränningar, glasyr.
Ta med: Eget fika/lunch

Kursavgift: 100 kronor betalas till bankgiro 5673-0914, märk din betalning med ‘keramikkurs’ samt namn. OBS! Max 10 deltagare, “först till kvarn” gäller. Barn/ungdom under 15 år kan delta i vuxens sällskap.

Tid: lördagen 17/9 kl 10-14, plats meddelas senare (lokal i Kisa)

Anmälan senast: 11/9 via mejl till Evelina Gustavsson – facebook@kindakonstforening.se

Oktober – Höstsalong på Café Columbia

Ett trevligt inslag under hösten är vår höstsalong på Café Columbia, något som nästan blivit en tradition (3:e gången gillt). Temat även för denna utställning är ”Skog och vatten” (fritt för tolkning).

På grund av det begränsade utrymmet på Caféet kan max 20 verk tas emot.
1 verk/utställare och principen ”först till kvarn” vid anmälan gäller. De utställda verken får inte vara större än 40X40 cm. Vi kan endast ta emot vägghängda alster. Ingen anmälningsavgift. Ingen vernissage.

Utställningen kan beskådas från 5/10-30/10 mellan 10-16, dvs under caféets ordinarie öppettider.

Anmälan senast 16/9 via epost till: ordf@kindakonstforening.se
Mer information om inlämning med mera skickas via epost som en bekräftelse på att du kommit med på höstsalongen.

12 november (preliminärt datum) – Konstutflykt till Östergötlands museum

Vi åker i egna bilar till Östergötlands museum där vi bland annat kommer att se utställningen”Verkligheter”. Tid och detaljerad anmälningsinformation kommer i oktober.

Några konsttips:

19-21/8 – Mjölby konstrunda

En hel helg fylld med konst, hantverk och kreativitet runtom i Mjölby kommun. 31 konstnärer ställer ut på 26 platser. Samlingsutställningen är i vår konsthall ”Open Art House” på Industrigatan 6 Mjölby. Läs mer

20/8 kl 12-16 – Esthers konstutställning

Lördagen den 20 augusti kl: 12:00-16:00 har vår yngsta medlem Esther Larsson Germundsson sin allra första egna konstutställning i studion hemma på gården. Då visar hon bland annat upp sina akrylmålningar och konst skapad i andra material. Varmt välkommen! Björndal 1, 590 39 Kisa

27/8 – Konstrakan i Tranås.

Upplev 3 km konst längs Storgatan i Tranås, se utställningar och delta i workshops. Möjlighet till samåkning i egna bilar. Skicka ett mail till: styrelse@kindakonstforening.se om du vill samåka.

28/8 kl. 10-17 – Konstrundan Horn-Hycklinge

Passa på att se konst och hantverk i södra Kinda. Läs mer.

3-4/9 –  Östgötadagarna

Konstnärer och hantverkare runt om i Östergötland öppnar sina ateljéer för besökare.

Ha en fin och kreativ höst!

Kinda Konstförenings styrelse genom
Maria Malgeryd,