Workshop – inställd

INSTÄLLD – på grund av de nya restriktioner som gäller i Region Östergötland från den 29 oktober så är workshopen i Kallt porslin inställd. Vi hoppas kunna erbjuda den igen vid ett senare tillfälle.

Workshop – Inställd ”Kallt porslin – Cold porcelain”

I Kinda Konstförenings programblad för 2020 skrev vi att vi hoppades att kunna anordna en workshop under hösten.

Vi har nu glädjen att kunna erbjuda en workshop den 7/11 ”Kallt porslin – Cold porcelain” med ett begränsat antal deltagare (10 st) pga Corona-pandemin. Om intresset är stort kan ytterligare tillfälle tillskapas.

Bilden ovan är ett exempel på vad som går att göra – men då krävs nog en hel del träning – men för att komma dit så börja med att gå på denna workshop för att lära dig tekniken!

Så här presenterar vår medlem Minka Eriksson, som är den som håller i workshopen, tekniken ”Cold porcelain”

”Cold porcelain (eller kallt porslin), som ju inte är riktigt porslin, är ett väldigt användbart material för skapande verksamhet. Det är billigt samt lätt både att tillverka och att jobba med. Ingredienserna är sådana som finns i de flesta hem (mjöl, trälim, olja, ättika och vatten). Tillagning sker i mikron och sedan har man en lätthanterad massa att arbeta med. Lufttätt förvarad håller den sig i flera veckor. Det kan kavlas väldigt tunt, men blir ändå starkt genom lufttorkning. Någon bränning behövs alltså inte. Jag har tillverkat olika dockor, statyetter, örhängen och andra smycken mm.”

Ledare: Minka Eriksson

Plats: Linnékyrkans församlingsvåning i Kisa (gott om utrymme för att hålla avstånd)

Tider: lördagen 7/11 mellan 9.00-13.00

Ingår: material

Deltagare tar med: Egen fika, block och penna.

Kostnad: 100 kr till BG 5673-0914

Bindande anmälan senast: 1/11, max 10 deltagare, anmälningsordning gäller!

Anmälan till: Birgitta Björkhammer – 070-2874004 kassor@kindakonstforening.se