Föreningsbidrag

ANSÖKAN OM FÖRENINGSBIDRAG TILL KINDA KONSTFÖRENING

BREV TILL KOMMUN;

Kinda konstförening har nu funnits i dryga 71 år och är en av de äldsta föreningar i Kinda kommun. Medlemsantalet uppgår till ca 100 personer. Föreningens syfte är att inom Kindabygden väcka och utreda intresset för bildande konst

Vi är övertygade om att kulturlivet och skapandet har stor betydelse för landsbygden både socialt och ekonomiskt och kan därigenom bidra till kommunal tillväxt och attraktionskraft. Vi ser Kinda konstförening som en aktiv aktör i detta arbete.

Under innevarande år har föreningen anordnat egna utställningar i samarbete med Café Columbia, Rimforsa Strand och Kisa Bibliotek. Därutöver har medlemmar fått tillfälle att pröva på olika konstuttryck. Vi har anordnat resor till konstnärer och konstföreningars utställningar. Ett exempel är den mycket lyckade och uppskattade resan till konstnären Lars Lerin i Karlstad.

Föreningen har som målsättning att ytterligare öka antalet medlemmar och intresset för konst och kultur.

Under kommande verksamhetsår planerar föreningen bl.a. en konstresa i mars till Liljevalchs Vårsalong i Stockholm och en resa till Tranås Konstrakan i augusti. Dessutom anordnar vi den årliga sommarutställningen i Kisa bibliotek och en Höstsalong på Rimforsa Strand.

Föreningen önskar ha tillgång till en fast utställningslokal, som också ska kunna fungera till verksamheter som tillfälliga ateljéplatser och mötesplats för seminarier, föreläsningar och workshops. Ett föreningsbidrag skulle dessutom möjliggöra att öka marknadsföringen så att fler medlemmar kan rekryteras.

Kinda Konstförening föreslår dessutom inrättandet av ett Kommunalt Skönhetsråd där lokala konstnärer deltar som rådgivare vid utsmyckning av nybyggnationer, dvs. den s.k. 1-% -regeln.

Med förhoppning om ett positivt bemötande
Kisa den 27 oktober 2018
Styrelsen för Kinda Konstförening