Månadsbrev februari-mars 2021

Hej alla konstvänner i Kinda Konstförening!

2021 – Ett nytt och bättre år, hoppas vi!

Styrelsen för Kinda Konstförening planerar för ett varierat program 2021 med utställningar, workshops och konstutflykter med mera. Tills vidare aviserar vi våra kommande aktiviteter via månadsbrevet och hemsidan samt facebook och instagram. Där kommer vi att uppdatera er löpande om vilka aktiviteter som är på gång och hur dessa kan genomföras med hänsyn till den aktuella Covid-19 situationen.

Årets första aktivitet brukar vara årsmötet. I år kommer det inte att kunna bli så. Vi har diskuterat om vi skulle ha ett digitalt årsmöte redan i februari/mars, men vi tänker att det inte är det bästa alternativet. Styrelsen arbetar istället för att vi ska kunna genomföra ett fysiskt årsmöte i maj. Vi hoppas på att det då kan finnas en chans att vi ska kunna mötas, utomhus om inte annat. Vi får återkomma om detta när vi ser vad som händer framöver med regeringens och folkhälsomyndighetens restriktioner och rekommendationer. Den gamla styrelsen arbetar vidare fram tills att vi kan genomföra årsmötet med nyval och omval av ledamöter. De akvareller du ser i detta månadsbrev är konstverk som ingår i konstlotteriet som kommer att genomföras i samband med årsmötet.

“En kall morgon över skogen”
Akvarell av Marie Gruvaeus

Sedan förra året vet vi att vi i alla fall kan arrangera utställningar trots pandemin. Vi planerar för tre utställningar detta år.

• Första utställningen är 16/5 på Björksund i Rimforsa,
  • Sommarutställningen på Biblioteket i Kisa äger rum under perioden 28/5-29/6.
  • Höstsalongen på Café Columbia, datum är ännu inte bestämt.

Temat för alla våra utställningar 2021 är ”Hopp och längtan”. Börja skapa redan nu – för visst kan vi alla känna längtan och visst behöver vi ha hopp!

Kinda konstförening behöver fler bilder att publicera som ”Månadens bild”. Skicka gärna in bilder på din konst som vi får använda på hemsidan och i sociala medier.

Tips när du fotograferar dina bilder:

• Tänk på att ta foton av tavlor rakt framifrån i dagsljus. Bäst blir bilden om du fotar den utan glas, så undviker du reflexerna.
  • Har du en skulptur eller liknande tredimensionellt konstverk, se till att ta bilden mot en lugn bakgrund, tex en enfärgad vägg eller ett tygstycke.

Glöm inte att betala årsavgiften om du vill kunna vara med på årsmötet, våra utställningar och andra aktiviteter 2021. Avgiften för 2021 är 120:- för vuxna och 60:- för barn och ungdom under 18 år. Avgiften betalas till bankgiro 5673-0914

Märk din betalning med ”Årsavgift 2021+Förnamn+Efternamn”. Kontakta kassören vid frågor om medlemsavgiften: Birgitta Björkhammer, tel 070-287 40 04, Epost: kassor@kindakonstforening.se

“Lisbeths hönor” akvarell av Inger Carlström

Vi önskar er en kreativ vår!

Kinda konstförenings styrelse,
genom