Nyhetsbrev våren 2022

Hej alla konstvänner!

Här kommer en första hälsning till Kinda Konstförening från den nya styrelsen.

Rapport från årsmötet

Tisdagen den 12/4 samlades 22 medlemmar till årsmöte i församlingsgården i Kisa. En ny styrelse har valts för kommande verksamhetsår. De avgående ledamöterna avtackades med ros och blomstercheckar, konstlotteriet förrättades och smörgåstårta avnjöts. Vilka medlemmar som den nya styrelsen består av kan du se på vår hemsida här.

Protokollet från årsmötet kommer att publiceras på hemsidan så snart det är påskrivet och justerat.

Gåva till föreningen

Under vintern nåddes vi av den tråkiga nyheten att en av våra medlemmar, Christina Hammarström, har avlidit. Christina har under några år medverkat i våra utställningar med sin textilkonst, bland annat collage och fritt broderi. Christinas anhöriga har skänkt en del av material till Kinda Konstförening, bland annat tyger och garner samt konstböcker och konsttidningar. Med detta vill de anhöriga att materialet ska komma till fortsatt nytta och skaparglädje. En del av Christinas tavlor kommer att ställas ut på vår sommarutställning på Kisa bibliotek.

Har du användning för tyger, textilier, garner och konstböcker med mera? Anmäl ditt intresse till Maria Hoffstedt som samordnar fördelningen. Du kontaktar Maria genom att skicka ett sms till: 070-6488532 eller epost till: maria.kisa@gmail.com

Hör av dig till Maria under maj månad – först till kvarn gäller.

Christina Hammarström, ett av de skänkta verken

Tips till medlemskonstnärer!

Har du en utställning på gång som du vill ska synas på vår hemsida? Skriv ett mail till facebook@kindakonstforening.se

Kommande aktiviteter

22/5 kl 9:15-12:00 – Konstaktivitet med besök på Brännebro Kraftstation, i Gullringen.

Kostnadsfri aktivitet för medlemmar i Kinda Konstförening.

Glashotell, vattenfall, konstutställning och promenad i trollskogen
I Brännebro planeras världens första glashotell mitt i länets högsta vattenfall. Kraftstationen kommer producera el igen och bli ett kulturellt centrum.
Kinda konstförening är inbjudna till en presentation av initiativtagaren och ägaren Andrew Johnston och konstutställning av Art by Micce Rylander. Hjärtligt välkomna.

Programmet i Brännebro

• 9:15-9:30 – Samling vid vattenfallet.
  • 9:30 – Guidad promenad genom 300 meter trollskog. Promenaden genom trollskogen är en upplevelse. Den är bara några hundra meter, men backig och knölig. Har du svårt att gå finns bra alternativ.
  • 10:00 – Presentation i Brännebro Kraftstation. Gratis kaffe, te & vatten, ta med egen förtäring.
  • 11:00 – Konstutställning en trappa upp. Art by Micce Rylander hälsar välkommen till sin ateljé.
  • 12:00 – Slut. Utställningen är öppen fram till kl 16.

Veta mer & länkar

Anmälan via e-post senast 16 maj till ordf@kindakonstforening.se

Samåkning från Rimforsa torg kl 08:20 och Kisa torg 08:40. De som ställer upp med bil för samåkning har möjlighet att få reseersättning från föreningen. Ange i anmälan om ni önskar samåka och varifrån, Rimforsa eller Kisa. Vägbeskrivning skickas via e-post vid anmälan.

12/6 kl 10:00-14:00 – Inspirationsutflykt till Idhult.

Vi målar, skapar, fotograferar och upplever vacker natur. Medtag fikakorg och det material för skapande som du behöver.

Samåkning från Kisa torg och Rimforsa torg kl 10:00. De som ställer upp med bil för samåkning har möjlighet att få reseersättning från föreningen.

Anmälan via e-post senast 1 juni till kassor@kindakonstforening.se Ange i anmälan om ni önskar samåka och varifrån, Rimforsa eller Kisa.

8/7-9/8 – Sommarutställning, Kisa Bibliotek.

Vi hoppas att vi kan inleda årets sommarutställning med en traditionell vernissage. Utställningens tema är ”Skog och vatten”. Mer information om utställningen och anmälan kommer.

27/8 – Konstrakan i Tranås.

Upplev 3 km konst längs Storgatan i Tranås, se utställningar och delta i workshops. Möjlighet till samåkning i egna bilar.

3-4/9 –  Östgötadagarna

Konstnärer och hantverkare runt om i Östergötland öppnar sina ateljéer för besökare. Möjlighet till samåkning i egna bilar.

September – keramikworkshop

Evelina Gustavsson lär oss tillverka keramikföremål i ringlingsteknik, mer information kommer

Höst– Konstutflykt

mer information kommer