Nyhetsbrev dec 2022 – jan 2023

Hej alla konstvänner!

Ännu ett verksamhetsår för Kinda Konstförening närmar sig sitt slut. 2022 gav oss lite bättre förutsättningar att mötas trots att pandemin fortfarande påverkar oss. Vi kunde detta år ha en traditionell vernissage i samband med vår sommarutställning, något som blev mycket uppskattat av både medlemmar och besökare.

I övrigt var det svårt att samla medlemmarna till aktiviteter. Konstutflykten till Östgötamuseet och det extra årsmötet den 22/11 fick vi ställa in helt på grund av för få anmälningar. Vi har diskuterat i styrelsen vad det bristande intresset kan bero på. Är det oron för fortsatt smittspridning som påverkar viljan att samlas eller är det att vi inte når ut med informationen till medlemmarna? Ligger programpunkterna fel i tiden eller är innehållet ointressant?

Vi vill gärna veta vad du som medlem tycker och tänker om detta. Kom till årsmötet 2023 (läs mer nedan) och var med och diskutera föreningens verksamhet och framtid. Om du redan nu vill lämna synpunkter så går det bra att mejla styrelse@kindakonstforening.se

Utskick, nyhetsbrev och hemsida

Styrelsen använder huvudsakligen digitala kanaler för att sprida information. Hemsidan uppdateras regelbundet och ett nyhetsbrev (som detta) skickas ut via epost till medlemmarna.  Om du inte vill ha nyhetsbrevet via e-post kan du enkelt stoppa prenumerationen genom att klicka på länken längst ner i nyhetsbrevet.  Nyhetsbrevet kan du ändå läsa på hemsidan.

Nyheter som gäller föreningens verksamhet delas även på Facebook och Instagram. Om du inte får nyhetsbrevet kan det bero på att vi inte har tillgång till din aktuella e-postadress eller att nyhetsbrevet hamnar i skräppostfiltret i din e-postlåda. Har du bytt e-postadress behöver du meddela oss din nya adress för att du ska få dina medlemsutskick.

Planerad verksamhet 2023

Föreningens tema för 2023 är ”Möten”. Som vanligt står det medlemskonstnärerna fritt att tolka temat efter eget huvud.

Det som är klart för programmet nästa år är:

• årsmötet, 28 februari (se mer nedan) och
  • sommarutställningen på Kisa bibliotek (30/6-25/7)

Förhoppningsvis kan vi även genomföra en längre konstresa under 2023. På förslaget står en resa med buss till Kalmar slott och utställningen Monet & friends alive.

”Monet med vänner” är en vandringsutställning där 40 projektorer visar konst av Monet och 17 andra impressionister i taket, på väggar, skärmar och golv i en av slottets salar. Utställningen lämpar sig för både barn och vuxna, vana och ovana konstbesökare. Vi i styrelsen tror att det kommer att bli en fantastisk konstupplevelse. Datum för resan är ännu inte bestämd, men vi tänker att den ska äga rum under sommarhalvåret när flest medlemmar är aktiva i föreningen.

Korridorutställningar i samarbete med Kinda kommun

Föreningen har fått en förfrågan från Kinda kommun om att samverka kring korridorutställningar på olika äldreboenden i kommunen. Utställningarna sker på tavellister i korridor för att de boende ska få kombinera konsten med rörelse, det vill säga att gå mellan varje tavla. Utställningstiden kan vara en till två veckor och kan kombineras med en vernissage. Det är uppskattat om utställande konstnärer vill medverka och presentera sig och sin konst, men det är inget måste.

Medlemskonstnärer som är intresserade av att medverka kan själva kontakta ansvarig person på Kinda kommun och diskutera förutsättningarna. Vid intresse, kontakta kultursekreterare Eva Skärlund, Epost: eva.skarlund@kinda.se

Inför årsmöte 2023

Ordinarie årsmöte med konstlotteri och enklare förtäring äger rum 28 februari kl 19-21. Plats meddelas när kallelsen skickas ut i januari. Eftersom föreningen inte har någon valberedning behöver alla medlemmar hjälpas åt med att hitta personer som kan ingå i den nya styrelsen. Följande styrelseledamöter behöver ersättas:

• ordförande för 2 år
  • ledamot/sekreterare för 2 år samt
  • två suppleanter för 1 år

Kan du själv tänka dig att vara med i styrelsen eller känner du någon som du tror skulle passa? Skicka ett mail med ditt förslag till styrelse@kindakonstforening.se

Årsavgift 2023

Medlemsavgiften för 2023 är 120:- för vuxna och 60:- för barn och ungdom under 18 år. Avgiften betalar du in till Kinda Konstförenings bankgiro 5673-0914. Märk din betalning med ”Årsavgift 2023+medlemmens Förnamn+Efternamn”.

OBS! tänk på att det är medlemmens namn som ska stå på betalningen. Det är särskilt viktigt om det är någon annan som gör inbetalningen. Kontakta kassören Jan Lundén vid frågor om medlemsavgiften, exempelvis om du är osäker på om du redan har betalat avgift för 2023, Epost: kassor@kindakonstforening.se

Avslutningsvis vill vi i styrelsen önska alla medlemmar en god jul och ett Gott Nytt konst-år!

Kinda Konstförenings styrelse genom
Maria Malgeryd,