Nyhetsbrev okt-nov 2022

Hej alla konstvänner,

Så blev det höst på allvar, men vårt verksamhetsår fortsätter ett tag till. Vi kommer bland annat att ha ett extra årsmöte i slutet av november där vi ska välja en valberedning inför årsmötet våren 2023 och prata om föreningens framtid. Läs mer nedan.

Keramik workshop

I september samlades några av föreningens medlemmar till en keramik workshop i Scoutgården i Kisa, under ledning av Evelina Gustavsson. Vi fick lära oss grunderna i att skapa ett keramikföremål i ringlingsteknik. Evelina lotsade oss igenom de olika stegen så att vi alla kunde känna oss nöjda med våra alster. Vi hade en mycket trevlig dag. Tack Evelina!

5/10 – 30/10 – Höstsalong på Café Columbia

I skrivande stund och fram till den 30 oktober pågår Höstsalongen på Café Columbia. På utställningen kan 15 konstverk av aktiva medlemmar beskådas. Vi hade plats för fler verk, men tyvärr fick vi några sena återbud. Det blev ändå en fin utställning med en bra blandning av tekniker, format och motiv. Kom gärna och beskåda utställningen och passa på att fika eller äta gott i mysig miljö. Caféet är öppet onsdag – söndag kl. 10–16.

12/11 – Konstutflykt till Östergötlands museum

Vi samåker i egna bilar till Östergötlands museum där vi bland annat kommer att se utställningen Verkligheter
Avfärd från Kisa Torg kl. 09:00, Rimforsa Torg, kl. 09:30. kl. 10:30 får vi en guidad visning av utställningen. Det finns också tid att titta på museets olika utställningar på egen hand.
Hemfärd cirka 14:00.
Kostnad för resa, inträde och guidning: 100,00 kr. för medlemmar och 200,00 kr. för medföljande som (ännu) inte är medlem.
Anmälningsavgiften betalas in på Konstföreningens bankgiro 5673–0914. Märk din betalning med ”Konstutflykt+Förnamn+Efternamn”. Vi behöver vara minst 8 och max 15 deltagare för att kunna genomföra aktiviteten.
Anmälan senast 25 oktober till: ordf@kindakonstforening.se

22/11 – Extra årsmöte med fyllnadsval och konstlotteri

Tisdagen den 22/11 kl. 19:00 träffas vi i församlingsgården i Kisa för ett extra årsmöte. Du är härmed kallad till mötet.
På mötet kommer vi att förrätta fyllnadsval av valberedning (se nedan) och diskutera föreningens framtid: Vilka verksamheter är viktiga för dig som medlem? Hur ska vi organisera och fördela det praktiska arbetet? Kan vi skapa olika ansvarsgrupper som delar på det praktiska arbetet med utställningar, aktiviteter och konstresor? Hur engagerar vi nya medlemmar?
Vid mötet kommer vi att lotta ut några konstverk. Den här gången kommer lottningen att gå till så att de vinnare som deltar i mötet får välja sina verk direkt. Vinnare, som inte är närvarande på mötet, får välja efteråt, enligt dragen ordning.
Föreningen bjuder på kaffe/te samt smörgås och kaka.
Anmälan senast 15 november till: ordf@kindakonstforening.se

Konstlotteri 2019 verk av Raija Larsson

Valberedning sökes!

Föreningen behöver 2 – 3 personer som kan tänka sig att ingå i valberedningen inför årsmötet 2023. Valberedningens uppgift är att hitta personer som kan ingå i den nya styrelsen från årsmötet 2023. Kan du själv tänka dig att ingå i valberedningen eller känner du någon som du tror skulle passa? Skicka ett mejl med ditt förslag till styrelse@kindakonstforening.se

Årsavgift 2023

Om du vill kan du redan nu betala medlemsavgiften för 2023 som är 120,00 kr. för vuxna och 60,00 kr. för barn och ungdom under 18 år. De som har blivit medlemmar under 2022 deltar i konstlotteriet både vid extra årsmötet i november och i lotteriet vid årsmötet våren 2023.
Avgiften betalar du in till Kinda Konstförenings bankgiro 5673–0914.
Märk din betalning med ”Årsavgift 2023+Förnamn+Efternamn”.
Kontakta kassören Jan Lundén vid frågor om medlemsavgiften, Epost: kassor@kindakonstforening.se

Kinda Konstförenings styrelse genom
Maria Malgeryd,