Nyhetsbrev september-oktober 2021

Trots att sommaren ännu inte är slut ser vi fram emot en färgstark höst i konstens tecken. Förhoppningsvis kan vi träffas lite mer, men vi gör det med hänsyn till de riktlinjer som råder, för att begränsa och förhindra smittspridning. Vi reserverar oss därför för att aktiviteter kan komma att ändras eller ställas in med kort varsel. Följ oss på hemsidan, Facebook och Instagram, så håller du dig uppdaterad.

HÖSTENS PROGRAM

12/9 – Affären Svalsjö med Pers mekaniska kabinett aktiviteten inställd på grund av för få anmälningar.

27/9 – Extra Årsmöte med konstlotteri m.m.
Tid och plats: måndagen den 27/9 kl 19:00 i Församlingsgården Kisa
På programmet står bland annat fyllnadsval av valberedning och ett extra konstlotteri. Föreningen bjuder på smörgåstårta. I dagsläget råder maxantal 50 deltagare för sittande sammankomst.

Anmälan senast: 22/9 till Maria Malgeryd – ordf@kindakonstforening.se Ange eventuell specialkost

1/10-31/10 – Höstsalong på Café Columbia
Även denna höst har vi möjlighet att ha en höstsalong på Café Columbia, även detta år utan vernissage. Vi kan endast ställa ut vägghängda alster på tavellist och platsen är begränsad till 20 stycken små tavlor, med maxmått 40×40 cm alternativt 40×50 med stående motiv. Varje utställare kan delta med maximalt 1 verk. Anmälningsordning styr deltagandet.

Anmälan till: Birgitta Björkhammer 0702-874004 alternativt kassor@kindakonstforening.se senast fredagen den 24/9. Kostnad = ingen avgift. Anmälda deltagare får information om inlämning och hämtning.

23/10 – Workshop – Cold Porcelain, anmälan senast 15/10 – vi gör ett nytt försök med att erbjuda workshop i ”Kallt porslin – Cold Porcelain”

Så här presenterar vår medlem Minka Eriksson, som är den som håller i workshopen, tekniken: ”Cold porcelain (eller kallt porslin), som ju inte är riktigt porslin, är ett väldigt användbart material för skapande verksamhet. Det är billigt samt lätt både att tillverka och att jobba med. Ingredienserna är sådana som finns i de flesta hem (mjöl, trälim, olja, ättika och vatten). Tillagning sker i mikron och sedan har man en lätthanterad massa att arbeta med. Lufttätt förvarad håller den sig i flera veckor. Det kan kavlas väldigt tunt, men blir ändå starkt genom lufttorkning. Någon bränning behövs alltså inte. Jag har tillverkat olika dockor, statyetter, örhängen och andra smycken mm.”

Ledare: Minka Eriksson

Tid och plats: lördagen 23/10 kl 9-13 i Linnékyrkans församlingsvåning i Kisa, Kostnad: 100 kr betalas till BG 5673-0914

Anmälan senast: 15/10 till Birgitta Björkhammer – 070-2874004 kassor@kindakonstforening.se max 10 deltagare, anmälningsordning gäller!

Övrigt: material ingår, deltagare tar med eget fika, block och penna

Förtroendeposter lokalt och regionalt

I en liten förening som Kinda Konstförening är vi beroende av att vi hjälps åt med olika arbetsuppgifter. För närvarande saknas representanter i valberedningen inför ordinarie årsmöte 2022, en mycket viktig funktion för hela föreningen. Vi kommer att hålla fyllnadsval gällande detta på vårt extra årsmöte den 27/9. Vill du själv engagera dig, eller känner du någon annan (medlem) som du tror skulle passa för uppdraget? Kontakta styrelsen@kindakonstforening.se

Kinda Konstförening är också medlem i Sveriges konstföreningars riksförbund och dess distrikt i Östergötland. Sveriges konstföreningar verkar för att sprida kunskap om konst och utställningsarbete med syfte att öka kompetensen hos landets många ideella utställningsarrangörer. Man initierar och driver konstprojekt tillsammans med anslutna konstföreningar och ger råd och stöd i föreningsarbetet. Vår medlem Annie Liedgren ingår i valberedningen för distriktsavdelningen och även där behövs fler förtroendevalda. Det behövs dels en revisorssuppleant, dels en styrelseledamot. Har du intresse för att vara med och främja konstverksamheten i Kinda även i ett regionalt perspektiv? Kontakta i så fall snarast Annie Liedgren: annie.liedgren@hotmail.com

ÅRSAVGIFT 2021

Har du eller någon konstvän du känner ännu inte betalat årsavgiften för 2021 så är det hög tid att göra det nu om ni vill kunna vara med på kommande aktiviteter och delta i det extra konstlotteriet i höst och nästa år.

Avgiften för 2021 är 120:- för vuxna och 60:- för barn och ungdom under 18 år. Avgiften betalas till bankgiro 5673-0914Märk din betalning med ”Årsavgift 2021+Förnamn+Efternamn”.

Kontakta kassören vid frågor om medlemsavgiften: Birgitta Björkhammer, tel 070-287 40 04, Epost: kassor@kindakonstforening.se

Hälsningar från Kinda Konstförenings styrelse,
genom Maria Malgeryd, ordförande