Månadsbrev juli-augusti 2021

Nu är sommarkvällarna ljusa och milda och äntligen kan vi i Kinda Konstförening börja ana en ljusning även när det gäller våra aktiviteter och våra möjligheter att träffas fysiskt. Med detta sommarbrev vill vi informera er om vad som hänt den senaste tiden och vad som händer framöver.

Årsmötet 1/6
Årsmötet genomfördes detta år digitalt via Teams med val av bland annat nya ledamöter i styrelse och revisorsgrupp. Maria Malgeryd, som varit tillförordnad ordförande under större delen av 2020, valdes till ordinarie ordförande. Du kan redan nu se på vår hemsida vilka övriga ledamöter och suppleanter som ingår i den nya styrelsen. Vid ett extra årsmöte under hösten kommer val av valberedning att genomföras, då dessa förtroendeposter i dagsläget är vakanta. Protokoll från årsmötet kommer att finnas på hemsidan inom kort.

Konstlotteriet
Under våren har vi genomfört dragning av konstlotteriet där alla som var medlemmar 2020 deltog. Alla vinnare har kontaktats direkt och en komplett vinstlista finns på vår hemsida. På årsmötet lottades en extravinst ut bland dem som deltog i mötet. Den lyckliga vinnaren blev denna gång Marie Gruvaeus som vann en akvarell av Tanya Lundmark. Grattis alla vinnare!

Tanya Lundmark – “Solen går ned”

Sommarutställningen på Biblioteket i Kisa 28/5-10/8
Styrelsen planerade i samverkan med personal på Kinda kommuns kultur- och fritidsförvaltning att hålla utställningen öppen under bibliotekets ordinarie öppettider. Då det i praktiken blev omöjligt för bibliotekspersonalen att ha överblick över besökarna i utställningslokalen beslutade biblioteksledningen att stänga utställningen på vardagarna.

Som kompensation har vi fått förlängd utställningstid över hela sommaren och medlemmar i styrelsen har hållit öppet i utställningslokalen tre lördagar i juni. Hittills (28/6) har c:a 80 personer besökt utställningen på plats och den digitala utställningen på Facebook har redan visats över 1000 gånger!

Från måndagen den 5/7 och ända fram till den 10/8 kommer utställningslokalen åter att vara öppen under bibliotekets ordinarie öppettider. Varmt välkomna!

AFFÄREN SVALSJÖ MED PERS MEKANISKA KABINETT, 12/9 kl 9-13
Vi planerade denna aktivitet redan våren 2020 och hoppas nu att vi äntligen ska kunna genomföra den. Vi besöker konstnärsparet Anna och Per Helldorf i Svalsjö där vi först får en presentation av verksamheten och en guidning i kabinettet. Därefter fikar vi medan Anna och Per berättar om sitt konstnärsskap. Avslutningsvis delar vi oss i två grupper för kreativa aktiviteter som byter efter halvlek.

Anmälan för Svalsjödagen skickas via epost till: ordf@kindakonstforening.se senast 10/8. Kostnad 120 kronor. OBS! Betala inget förrän du fått bekräftelse på att du får en plats.Antalet deltagare är begränsat och vi måste ta hänsyn till de restriktioner som råder innan vi vet hur många som kan vara med.

Vill du veta mer om utflyktsmålet? Titta gärna in på: https://www.helldorff.se/affaren.html

HÖSTENS AKTIVITETER
Under hösten planerar vi bland annat att genomföra en kortare konstutflykt i egna bilar, en Workshop i Cold Porcelain/Kallt Porslin med Minka Eriksson, en höstsalong på Café Columbia och ett extra årsmöte med val av valberedning, extra konstlotteri och smörgåstårta!

Alla aktiviteter planeras efter de restriktioner som råder vid tillfället. Vi återkommer med mer information i augusti/september och håller tummarna för att inte ytterligare restriktioner ska sätta stopp för våra planer! Följ oss på hemsidan, Facebook och Instagram, så håller du dig uppdaterad.

TIPS PÅ KULTURUTFLYKTER OCH KONSTUPPLEVELSER

ÅRSAVGIFT 2021

Har du eller någon konstvän du känner ännu inte betalat årsavgiften för 2021 så är det hög tid att göra det nu om ni vill kunna vara med på kommande aktiviteter och delta i det extra konstlotteriet i höst och nästa år.

Avgiften för 2021 är 120:- för vuxna och 60:- för barn och ungdom under 18 år. Avgiften betalas till bankgiro 5673-0914Märk din betalning med ”Årsavgift 2021+Förnamn+Efternamn”. Kontakta kassören vid frågor om medlemsavgiften: Birgitta Björkhammer, tel 070-287 40 04, Epost: kassor@kindakonstforening.se

Trevlig sommar!

Hälsningar från Kinda Konstförenings styrelse,